ミケネ様式ー唐草文様の発生ーのところで、
で引用されている図21図中、11がシュリーマンの「ミケーネ」からの引用で、またシュリーマンの他の著作からのものもあったが、フルトベングラーのものが5つあった。
そこで見たところ、このフルトベングラー(Wikipedia)は、あの高名な音楽家フルトベングラ―(Wikipedia)の父であった。(※1)
リーグルより5歳年長
※1
Adolf Furtwängler (1853–1907), klassischer Archäologe
Wilhelm Furtwängler (1886–1954), deutscher Komponist und Dirigent, verh. 1923 bis 1931 (Scheidung 1943) mit Zitla Lund, verh. 1943 mit Elisabeth Ackermann, geb.
https://de.wikipedia.org/wiki/Furtw%C3%A4ngler_(Familie)
Die Familie Furtwängler ist eine weitverzweigte deutsche Familie, ursprünglich aus Furtwangen im Schwarzwald.
1885年:ベルリン美術館所蔵の4000点余りのギリシア陶器を製作地・器形別に分類
絵柄の様式比較による制作年代と作者の決定
美術史学本来の研究手法を初めてギリシア陶器画の研究に導入した
1893年出版:ギリシア彫刻史の金字塔
『ギリシア彫刻の巨匠の作品』(ハイデルベルク大学デジタルライブラリー(ドイツ語))
Furtwängler's attribution of Roman copies of Greek sculpture to artists was also influential in augmenting interest in style and artistic personalities of classical art.
Furtwängler's attribution of Roman copies of Greek sculpture to artists was also influential in augmenting interest in style and artistic personalities of classical art.
His book on the Sabouroff collection (1883-1887) demonstrated his mastery on classical terracottas.
He developed a pioneering method for prehistorical stylistic categorization of small artworks, principally pottery sherds.
陶器年代のパイオニアHe published his Grammar of the Lotus in 1891, the result of his study of eastern art in the face of Greek civilization.
https://hofprints.hofstra.edu/49/01/Lukesh_sicilian.pdf
This small volume of charming lectures was reissued in
1972 and provides an interesting counterpoint to Riegl,
interesting especially since both men discuss the work of the
American W. G. Goodyear who, in his book The Grammar of
the Lotus,16 was the "first to argue that all antique vegetal
ornament, and a good deal more, was a continuation of ancient
Egyptian lotus ornament."17 Apparently Riegl and Petrie were
unaware of each other's work at this time.
In his book Stilfragen , Riegl used the key notion of surface ornamentation to show artists representing the world through naturalistic or scientific technique.
His work built on the philosophical premise of Geschichte der bildenden Künste of Karl Schnaase , the first cultural history of art. 芸術意志(※)
以上でリーグルを巡る雰囲気がまた少しわかってきたかと思う。 ミケネ様式ー唐草文様の発生ーに戻る
INDEX | アカンサス | ツタ | ロータス | ブドウ | ボタン | ナツメヤシ |